ال ای دی های COB، SMD و DIP

پیشرفت در تکنولوژی ساخت لامپ های LED در گذر زمان، آن ها را به یکی از کارآمد ترین و مقرون به صرفه ترین ابزارهای روشنایی تبدیل کرده است. اساسی ترین و مهم ترین بخش در لامپ های ال ای دی، بخشی به نام چیپ است. چیپ همان دیود بکار رفته در LED است و معمولا پر هزینه ترین جزء در تولید LEDها به شمار می رود. نحوه ی قرار گیری چیپ ها در داخل لامپ های LED متفاوت است و دسته بندی LED ها بر این اساس انجام می شود. در این راستا سه نوع اصلی لامپ های LED  عبارتند از: COB، SMD و DIP.

ال ای دی DIP

وقتی به لامپ های LED اشاره می کنیم اولین تصویر ذهنی افراد LED های نوع DIP (dual in-line pakage)  است که در سال 1962 توسط Nick Holonyak توسعه یافت. این لامپ ها از دو پایه موازی متصل به یک محفظه پلاستیکی کپسول مانند تشکیل شده اند و چیپ ال ای دی در داخل محفظه قرار گرفته است. این نوع ال ای دی ها در زمان ساخت قابلیت دستکاری چندانی ندارند و به همین دلیل دارای تنوع زیادی نیستند. همچنین زاویه تابش در آنها 38 درجه است که ناحیه بزرگی را پوشش نمی دهند. اگرچه امروزه از ال ای دی های DIP استفاده می شود ولی کارآیی آن ها بسیار پایین تر از انواع جدید ال ای دی است که در امور روزانه به کار برده می شوند.

ال ای دی SMD

طراحی دیگر مربوط به SMD (Surface Mounted Device) ها می باشد که در سال 2008 به طور گسترده ای رواج یافتند. SMD نوعی از لامپ ال ای دی است که در آن با استفاده از تکنولوژی SMT چیپ های LED از طریق جوشکاری بر روی بورد PCB قرار می گیرند. در مقایسه با DIP ها مسطح تر هستند. طول عمر آن ها بیشتر و  75 درصد مصرف انرژی پایین تری دارند. علاوه بر آن، چیپ ها قابلیت RGB دارند و تا 16 میلیون رنگ متفاوت می توانند ایجاد کنند. SMD ها در همه ی اشکال و اندازه ها ساخته می شوند و معمولا با چهار شماره توصیف می شوند. 3528 و 5050 از رایج ترین SMDها هستند.  این اعداد 4 رقمی به ابعاد SMD مربوط می شود و در موارد اشاره شده به صورت 3.5 در 2.8 میلیمتر و 5 در 5 میلیمتر می باشد.

SMD-LED

ال ای دی COB

ال ای دی های نوع COB ( Chip on Board) تکنولوژی جدیدتری هستند و در آن ها منبع نوری شامل تعداد زیادی چیپ ال ای دی بر روی یک بورد PCB می باشد. این طراحی منجر به خروجی بیشتر و تولید نور گسترده تری می شود. COB ها نیز مشابه SMD ها دارای زاویه تابش 120 درجه هستند و ناحیه گسترده تری را پوشش می دهند.

COB-LED

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .